سیستم کد گذاری RAL رنگ چیست؟

سیستم کد گذاری RAL رنگ

سیستم کد گذاری RAL رنگ ، یک سیستم کد گذاری جهانی برای تعریف رنگها از جمله رنگهای پوششی است که در سال ۱۹۲۷ در آلمان راه اندازی شد.

  RAL مخفف نام مبتکر سیستم کد گذاری RAL رنگ ، ReichsAusschuss für Lieferbedingungen است.

این استاندارد در بازارهای مختلف صنعتی مانند تجهیزات ترافیکی و ساختمانی بمنظور شناسایی نوع و گرید رنگ استفاده میشود که توسط موسسه ی تضمین کیفیت و هویت آلمانی

(Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung)  مدیریت میشود.

سیستم کد گذاری RAL رنگ
سیستم کد گذاری RAL رنگ

در سال ۱۹۲۷ رال آلمانی مجموعه ای از ۴۰ رنگ مختلف را تحت عنوان RAL 840 پایه ریزی کرد. تا قبل از آن، تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید برای توصیف یک رنگ نمونه ها را تبادل می کردند.

در دهه ۱۹۳۰ میلادی عددها به صورت هماهنگ به ۴ عدد تغییر پیدا کرد و نام این مجموعه رنگ به «RAL 840 R» تغییر پیدا کرد.

در طول زمان رنگ های جدیدی به این مجموعه اضافه شدند و این مجموعه در سال ۱۹۶۱ مجددا دستخوش تغییراتی شد و نام آن به «RAL 840-HR» تغییر پیدا کرد که شامل ۲۱۰ رنگ بود و تا به همین امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

در دهه ۱۹۶۰ به برخی رنگ هایی که اسامی شبیه به هم داشتند نام های تکمیلی داده شد تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند.

یکی از پارامترهای انتخاب رنگ ها برای مجموعه رنگ های «RAL» این است که این رنگ ها شناخته شده باشند، بنابراین مشاهده می شود که اکثر رنگ های موجود در این مجموعه در علائم راهنمایی و رانندگی هر کشور و هشدارهای مربوط به دولت، سازمان ها و خدمات عمومی وجود دارند  (به عنوان مثال: RAL 1004 برای خدمات پستی سوئیس، RAL 1021 برای خدمات پستی استرالیا، RAL 1032 برای خدمات پستی آلمان).

از آنجاییکه RAL 840-HR تنها شامل رنگهای مات بود، در سال ۱۹۸۰ سیستم  RAL 841-GL مشتمل بر ۱۹۳ رنگ برای سطوح براق نیز ابداع شد.

در سیستم کد گذاری RAL رنگ ، عدد اول گرید و سایه رنگ را مشخص میکند.

[wpdatatable id=9 table_view=regular]

 

لوگوی تکس نوشته تکسا

تیم مهندسی تکسا رسام کاسپین

هر آنچه در مقالات تکسا می‌خوانید، حاصل یک عمر کوشش تیمی است، کوششی در جهت درست ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. امیدواریم تلاش های مجموعه‌ی ما مورد رضایت شما باشد.

پیشنهاد میکنم این مقالات هم بخوانید!

ساعت کاری مجموعه : 8 صبح الی 5 بعدظهر

با ما تماس بگیرید : 09913900640