تحلیل مسیر حرکت خورشید و رابطه آن با سیستم های خورشیدی

تحلیل مسیر حرکت خورشید-تکسا

تحلیل مسیر حرکت خورشید و رابطه آن با زاویه سمت و شیب پنل و سایه در سیستم های خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از بهترین نوع انرژی های تجدید پذیر می باشد. ولی تابش خورشید در همه جای کره زمین ثابت نیست و همچنین با تغییرات زمانی (ساعت، روز، ماه و سال) نیز این تابش تغییر می کند.

برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی باید تحلیل درستی از مسیر حرکت خورشید داشت تا بتوان شیب، جهت و مسائل مربوط به سایه اندازی را در پنل ها بدرستی تحلیل کرد.
همان طور که در این مقاله بررسی می شود میزان شیب متوسط پنل ها برای نصب با میزان عرض جغرافیایی مکان نصب آنها برابر است و جهت نصب پنل ها در ایران به سمت جنوب می باشد.

در ضمن میزان تغییرات اندک شیب میانگین، تاثیر زیادی بر توان دریافتی از خورشید ندارد. زیرا زمانی که شیب نصب پنل ها را از شیب بهینه ۳۰ درجه به ۴۵ درجه برسانیم میزان افت توان دریافتی ۷ درصد می شود.

تغییرات اندک جهت یا سمت نصب پنل ها نیز تاثیر زیادی بر روی توان دریافتی ندارد زیرا اگر سمت نصب را از ۱۷۵ درجه بهینه به ۱۵۰ درجه برسانیم میزان افت توان باز ۷ درصد می باشد.
میزان فاصله پنل ها از یکدیگر یا موانع جلویی نیز با عرض جغرافیایی متناسب است و در ادامه بررسی می شود که هر قدر عرض جغرافیایی بیشتر باشد فاصله پنل ها از یکدیگر نیز باید بیشتر باشد و بالعکس.

مقدمه 

امروزه آلودگی محیط زیست یکی از بزرگترین مشکلات انسان ها می باشد که برای رفع این مشکل باید از منابع انرژی فاقد آلودگی یا با آلودگی کم استفاده کرد. در حال حاضر بهترین راه، استفاده از انرژی های تجدید پذیر می باشد. انرژی های تجدید پذیر با تولید حداقل آلودگی می توانند انرژی زیادی تولید کنند.
انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی های تجدید پذیر می باشد. استفاده از پنل ها و کلکتورهای خورشیدی مزایای فراوانی از جمره کاهش آلودگی هوا، قابلیت تولید پراکنده انرژی، فراوانی، نداشتن آلودگی صوتی، تعمیر و نگه داری کم و … دارد.

این سیستم ها قابلیت نصب در تمام نقاط کره زمین را دارند و می توان گفت به همین دلیل هم می باشد که استفاده از این سیستم ها روز به روز در حال افزایش می باشد.
البته باید این نکته را در نظر داشت که خورشید در همه جای کره زمین وجود دارد ولی تابش خورشید وابسته به موقعیت جغرافیایی، زاویه نسبت به خورشید و ساعات روز تفاوت دارد.

در هنگام نصب پنل خورشیدی باید زاویه پنل نسبت به خورشید به گونه ای باشد که حداکثر تابش خورشید را جذب کند.

جهت مشاهده متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

 

شرکت مهندسی تکسا، طراح و تولید کننده انواع استراکچرهای خورشیدی و سازه های فلزی

برای مشاهده قیمت و نحوه ی فروش استراکچرهای خورشیدی تکسا با ما تماس بگیرید.

 

 

لوگوی تکس نوشته تکسا

تیم مهندسی تکسا رسام کاسپین

هر آنچه در مقالات تکسا می‌خوانید، حاصل یک عمر کوشش تیمی است، کوششی در جهت درست ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. امیدواریم تلاش های مجموعه‌ی ما مورد رضایت شما باشد.

پیشنهاد میکنم این مقالات هم بخوانید!

ساعت کاری مجموعه : 8 صبح الی 5 بعدظهر

با ما تماس بگیرید : 09913900640