پیش بینی لحظه ای تابش کل خورشیدی در شهر رفسنجان توسط شبکه عصبی

تابش-کل-خورشیدی-تکسا-استراکچر خورشیدی

تابش کل خورشیدی رسیده به سطح زمین یکی از کاربردی ترین پارامترهایی است که در پروژه ها و مدلسازی های برآورد انرژی خورشیدی، هیدرولوژی، کشاورزی، هواشناسی و اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه تهیه و ایجاد وسایل اندازه گیری این پارامتر هزینه زیادی در بر دارد، معادلات بسیاری جهت برآورد آن توسط محققان در سراسر جهان پیشنهاد شده است. در این تحقیق با استفاده از شبکه عصبی، مدلی جهت پیش بینی لحظه ای تابش در شهر رفسنجان طراحی گردیده است. از مقایسه مقادیر بدست آمده از مدل طراحی شده با مقادیر اندازه گیری شده توسط پیرانومتر برای یک سال، مشخص شد که شاخصهای آماری RMSE,MBE و t برای شبکه عصبی بترتیب ۰/۰۰۳۷ و ۳۶/۵۳۶۶ و ۰/۰۲۳۲ می باشند که نمایانگر عملکرد خوب مدل طراحی شده در شبکه عصبی است.

مقدمه
دانستن مقدار تابش کل خورشیدی در هر محل برای بسیاری از مسائل کاربردی از جمله تخمین تبخیر- تعرق،طراحی معماری، مدلهای رشد محصولات کشاورزی، استفاده از انرژی خورشیدی اهمیت فراوان دارد. اما به رغم اهمیت اندازه گیری این پارامتر، به دلیل مشکلات اقتصادی، وسایل و ابزار مناسب اندازه گیری تابش مانند سایر پارامترهای هواشناسی از جمله دما و بارش در همه مناطق موجود نبوده و بنابراین باید به گونه ای آن را تخمین زد[۶].
مدل سازی مناسب به منظور برآورد انرژی خورشید در مناطق مختلف کشور و استفاده صحیح از آن نقش مهمی در تعیین انرژی مورد نیاز کشور ایفا خواهد نمود[۳]. این مسائل باعث ترغیب دانشمندان و محققان به سوی ارائه و استفاده از مدلهای تابش خورشید شده است. مقادیر تابش به روشهای مختلفی از جمله روابط تجربی و رگرسیونی، استفاده از فن سنجش از دور و شبکه های عصبی و میانیابی خطی محاسبه می شوند.

جهت مشاهده متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

 

شرکت مهندسی تکسا، طراح و تولید کننده انواع استراکچرهای خورشیدی و سازه های فلزی

برای مشاهده قیمت و نحوه ی فروش استراکچرهای خورشیدی تکسا با ما تماس بگیرید.

 

 

لوگوی تکس نوشته تکسا

تیم مهندسی تکسا رسام کاسپین

هر آنچه در مقالات تکسا می‌خوانید، حاصل یک عمر کوشش تیمی است، کوششی در جهت درست ترین پاسخ به مسائل و انتقال آن به شما. امیدواریم تلاش های مجموعه‌ی ما مورد رضایت شما باشد.

پیشنهاد میکنم این مقالات هم بخوانید!

ساعت کاری مجموعه : 8 صبح الی 5 بعدظهر

با ما تماس بگیرید : 09913900640